تهران ، ايرنا ۸۶/۰۷/۰۴
كوباييها از دهه ۱۹۹۰به عنوان يك دوران وحشتناك قحطي ياد ميكنند اما محققان دريافتهاند كه كاهش وزن حاصل از اين بحران در ميان شمار زيادي از كوباييها به كاهش مرگ و ميرهاي ناشي از بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت در آنان كمك كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از هاوانا، گروهي از "دانشكده بهداشت عمومي جانز
هاپكينز دانشگاه لويولا" در كوبا، اين بحران را كه با سرنگوني اتحاد سابق
جماهير شوروي آغاز شد، بررسي كردند. در آن زمان اقتصاد كوبا در عرض چهار سال
۴۰درصد سقوط كرد.
در حاليكه دريافت كالري كوباييها كاهش يافته بود، كمبود سوخت نيز در آن زمان باعث شد كه اين افراد خودروهاي خود را كنار گذاشته و براي تردد از دوچرخههاي ساخت چين استفاده كنند.
بر اساس اين مطالعه كه در شماره هفته گذشته "مجله آمريكايي اپيدميولوژي" منتشر شده است، نتيجه آن موجب كاهش چاقي و شمار تلفات ناشي از ديابت و بيماري عروق كرونر قلب و سكته مغزي شد.
در فاصله زماني ميان سالهاي ۱۹۹۷و ،۲۰۰۲شمار مرگ و ميرهاي كوباييها بر اثر ابتلا به ديابت ۵۱درصد، بيماري قلبي ۳۵درصد و سكته مغزي ۲۰درصد كاهش يافت.
محققان گفتند، بحران اقتصادي از سال ۱۹۸۹تا ،۲۰۰۰براي بررسي تاثير كاهش وزن در ميان شمار زياد جمعيت يك كشور به دليل كاهشهاي بيوقفه مصرف كالري و افزايش فعاليت فيزيكي يك فرصت منحصر به فرد بود.
دكتر "مانوئل فرانكو" يك نامزد دكترا در "بخش اپيدميولوژي بهداشت عمومي دانشكده جانز هاپكينز" گفت، اين اولين و احتمالا تنها تجربه طبيعي زايده شرايط تلخ و ناگواري است كه در نتيجه آن كاهش وزن مستمر يك جمعيت به دليل افزايش فعاليتهاي فيزيكي و كاهش مصرف كالري تاثيرات چشمگيري بر كاهش ديابت، بيماريهاي قلبي عروقي و شمار مرگ و مير به هر علتي شده است.
طبق اعلام سازمان غذا و كشاورزي سازمان ملل، يك نفر در روز حداقل به دو هزار و ۲۰۰تا دو هزار ۳۰۰كالري نياز دارد.
---> ايرنا.قحطي.كوبا.سلامت.